7 grudnia 2016

Nowa lista lektur + TAG lekturowy

Nowa lista lektur | TAG lekturowy | Wiedźmowa głowologia
 Co sądzicie o lekturach szkolnych? Lubiliście je i czytaliście z zapałem czy uważaliście, że to straszna tragedia i ratowaliście się streszczeniami? Ja przyznaję bez bicia, że podczas edukacji szkolnej pojawiły się książki, które pokonały mój zapał czytelniczy i przez które nie przebrnęłam. Do niektórych wracam po latach, inne zdecydowanie sobie odpuszczam. Też tak macie?

Uznałam, że podanie nowej listy lektur przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jest idealnym momentem, żeby podyskutować na ten temat oraz stworzyć TAG lekturowy. Zastanawialiście się nad tym, co sprawia, że obecny system się nie sprawdza oraz jak można by zmienić tę sytuację? Może macie własne propozycje lektur, które Waszym zdaniem zdobyłyby serca uczniów i rozpaliły potrzebę czytelnictwa? (Baśniobór! Koniecznie!)

Uważam, że dobra lektura nie wystarczy, jeśli nauczyciel jest kiepski, ale lista lektur szkolnych zdecydowanie potrzebuje odświeżenia i dogłębnego przemyślenia. W tej chwili pokusiłabym się nawet o stwierdzenie, że znaczna część lektur bardziej zniechęca do czytania tych czytających niż zachęca tych, którzy i tak nie czytają.

A jak się prezentuje nowa lista lektur dla 4-8 klasy szkoły podstawowej zaproponowana przez MEN? Czy ma szansę coś zmienić? Zobaczcie i sami oceńcie.

Klasa IV


Lektury obowiązkowe:

  • Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (opisy)
  • Joanna Olech, Dynastia Miziołków
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • Wybrane podania i legendy polskie Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Kot w butach, Sinobrody, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, Jeanne Marie Leprince de Beaumont, Piękna i Bestia
  • Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.


Lektury uzupełniające:

  • Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
  • Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść
  • Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy
  • Maria Kownacka, Zofia Malicka, Dzieci z Leszczynowej Górki
  • Selma Lagerlöf, Cudowna podróż
  • Sat-Okh, Biały mustang
  • Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.

Klasa V


Lektury obowiązkowe:
  • C.S. Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa 
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (zwyczaje i obyczaje) 
  • Ferenc Molnar, Chłopcy z Placu Broni 
  • Bolesław Prus, Katarynka 
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny 
  • Seweryna Szmaglewska, Czarne Stopy 
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce 
  • Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne 
  • Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.

Lektury uzupełniające:
  • Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów 
  • Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo 
  • Karol May, Winnetou 
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść 
  • Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa 
  • Bolesław Prus, Kamizelka 
  • Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant 
  • Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera 
  • Wybór innych tekstów kultury.

Klasa VI


Lektury obowiązkowe:
  • Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika 
  • Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi 
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki 
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego) 
  • J.R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem 
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy 
  • Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta. 

Lektury uzupełniające:
  • Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie 
  • Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli 
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów 
  • Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty) 
  • Kornel Makuszyński – wybrana powieść 
  • Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza 
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść 
  • Katarzyna Zychla, Dziewczynka tańcząca z wiatrem

Klasa VII


Lektury obowiązkowe:
  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna 
  • Aleksander Fredro, Zemsta 
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII 
  • Ignacy Krasicki, Żona modna 
  • Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, Pan Tadeusz (historia Polski) 
  • Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik 
  • Stefan Żeromski, Siłaczka 
  • Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta. 

Lektury uzupełniające:
  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna 
  • Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze 
  • Helena Keller, Widzieć przez trzy dni 
  • Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów 
  • Beata Obertyńska, Z domu niewoli (fragmenty) 
  • Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy 
  • Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty) 
  • Wybór innych tekstów kultury.

Klasa VIII


Lektury obowiązkowe:
  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec 
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz 
  • Juliusz Słowacki, Balladyna 
  • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę 
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace 
  • Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka. 

Lektury uzupełniające:
  • Bogdan Bartnikowski, Dzieciństwo w pasiakach 
  • Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty) 
  • Suzanne Collins, Igrzyska śmierci 
  • Arkady Fiedler, Dywizjon 303 
  • Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość (fragmenty) 
  • Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945 (fragmenty) 
  • Nela Mała Reporterka, Nela na kole podbiegunowym 
  • E.-E. Schmitt, Oskar i pani Róża 
  • Wybór innych utworów tekstów kultury, w tym wierszy współczesnych poetów i reportaży.

Jak Wam się podoba to zestawienie? Czy liczba lektur przewidziana w danej klasie jest dopasowana, podobnie jak poszczególne pozycje? Coś byście do niego dodali, usunęli, zmienili? A może jest idealne? Czekam na Wasze opinie.

TAG lekturowy

Nowa lista lektur | TAG lekturowy | Wiedźmowa głowologia
 Na fali zmian w lekturach szkolnych mam dla Was propozycję TAG-u lekturowego. Nie wiem, czy ktoś już kiedyś stworzył coś takiego, jeśli tak, to przepraszam za nieświadome podkradanie pomysłu.

Zachęcam do udzielenia odpowiedzi na kilka pytań dotyczących lektur szkolnych:

1. Moja ukochana lektura szkolna to...
2. Najgorsza lektura szkolna, jaką przeczytałem/-am, to...
3. (Pierwsza) lektura, której nie przeczytałem/-am, to...
4. Lektura szkolna, którą przeczytałem/-am więcej niż raz, to...
5. Lektura szkolna, do której wróciłem/-am po latach...
6. Lektura szkolna, którą przeczytałem/-am zanim dowiedziałem/-am się, że jest lekturą, to...
7. Lektura szkolna, którą udało mi się przeczytać dopiero niedawno, to...
8. Lektura szkolna, która powinna zniknąć z kanonu, to...
9. Książka, która według mnie powinna być lekturą szkolną, to...
10. Lektura dowolna to ostatnia lektura przerabiana w czerwcu na języku polskim. Nauczyciel nie podaje żadnych wytycznych, uczeń sam wybiera książkę, którą chce przeczytać i przedstawić klasie. Co sądzisz o idei "lektury dowolnej"?

Do zabawy wytypowałam trzy osoby:

Dziewczyny, jestem bardzo ciekawa Waszych opinii, dlatego postanowiłam wystawić Wam imienne zaproszenia :) 

Oczywiście zapraszam też wszystkich, którym TAG przypadł do gustu. Dajcie znać, jeśli podejmiecie wyzwanie. Chętnie przeczytam o Waszych przejściach z lekturami! A jeśli jesteście ciekawi, jak to wyglądało u mnie, to też napiszcie: przygotuję moje lekturowe zestawienie.

20 komentarzy:

  1. Witaj! Chętnie się podejmę, tylko muszę pogłówkować trochę nad odpowiedziami, bo szkołę już dawno skończyłam :) Miło mi, że o mnie pamiętałaś :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo że od czasów mojej edukacji szkolnej też już minęło trochę czasu, do tej pory pamiętam pierwszą lekturę, której nie przeczytałam. I to nie dlatego, że mi się nie podobała, po prostu się nie wyrobiłam. Swoją drogą wypadałoby kiedyś wrócić do Prusa, ponieważ nie tylko tego nieszczęsnego Faraona nie dokończyłam. Lalkę też zostawiłam w powijakach na rzecz Potopu, który po prostu MUSIAŁAM przeczytać, bo jak to tak?

      Cieszę się, że weźmiesz udział w zabawie i z niecierpliwością czekam na Twoje odpowiedzi :)

      Usuń
    2. Faraona czytałam, ale trafił mi się egzemplarz z felerem, bo zamiast zakończenia miał dwa razy wydrukowane wcześniejsze strony. To najbardziej utkwiło mi w pamięci :D

      Właśnie opublikowałam odpowiedzi. Dzięki za zabawę :)

      Usuń
  2. No dobra.... Zacznijmy od tego ze te lektury to jakis smiech na sali...pan tadeusz ludzie to powinno byc zabronione do konca gimnazjum....to trzeba dojrzec do tego....albo kultowe ksiazki jako uzupelniajace a jakis kicz w podstawie dla mnie zenada.... Wiele pozycji bym wywalila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o Pana Tadeusza nie widzę powodu, dla którego ma być przerabiany kilka razy we fragmentach, a potem jeszcze raz w całości. Dajmy te fragmenty w którejś klasie, bo mimo że sama bardzo nie lubię Mickiewicza z Panem Tadeuszem w czołówce jego twórczości, to uważam, że każdy powinien mieć pojęcie, co to jest. Jeśli po latach ktoś dojdzie do tego, że warto znać całość to się zapozna. Poza tym mamy całkiem ładną ekranizację, która da wgląd w fabułę eposu.

      I przypominam, że chodzi właśnie o to, że nie będzie już gimnazjów :D

      A może zrobisz TAG lekturowy? Zastanawiałam się nad tym, czy nie zaprosić Cię imiennie, ale wiem, że masz ostatnio sporo na głowie, więc nie chciałam Ci dorzucać kolejnej rzeczy.

      Usuń
  3. Lektury generalnie czytałam, ale wiele z nich wspominam tak sobie średnio. Na temat nowego kanonu (właściwie to starego, jakby się przyjrzeć większości pozycji) przeczytałam w jednym artykule bardzo trafne spostrzeżenie - według zamysłu osób go układających, lektury te mają stworzyć młodego Polaka patriotę, a nie taki jest cel szkolnych lektur. Ich celem powinno być przede wszystkim pobudzanie do samodzielnego myślenia i rozwijanie pasji czytania. I w pełni się z tym zgadzam...

    Co do TAGu to oczywiście wezmę udział :) Dzięki za zaproszenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznaję bez bicia: w pewnym momencie właściwie przestałam czytać lektury. Według mnie w czasach licealnych było fizycznie niemożliwe przeczytanie czterech lektur w lutym (o ile się nie mylę ferie wypadały nam na ostatni tydzień lutego, więc zostawały de facto trzy tygodnie). Lalka, Potop, Zbrodnia i kara i jeszcze coś, czego nie pamiętam. Przeczytałam połowę Lalki i Potop. Zbrodnię i karę przeczytałam dopiero na studiach. Oczywiście można zakładać, że lektury czyta się w wakacje. Wszystko pięknie, ładnie, ale wychodziłam z założenia, że nie przeczytam książki, którą mam przerabiać w lutym, bo i tak nie będę w stanie odpowiedzieć na większość pytań (jedno z moich ulubionych: "Jaką zastawę wyłożono podczas ślubu Tadeusza i Zosi?" oraz pytanie o nazwisko woźnicy z Lalki - jakby nie patrzeć, postać epizodyczna).

      Poza tym lektury nie stworzą młodego Polaka patrioty, jeśli są niezrozumiałe, abstrakcyjne, niedostosowane do potrzeb i możliwości odbiorców i nudne. Co najwyżej stworzą negatywne skojarzenia z patriotyzmem. Od tego powinien być ten nowy przedmiot wiedza o bezpieczeństwie oraz etyka, która też ma obowiązkowo wejść do szkół (niezależnie od religii). Nie wspominając już o wiedzy o społeczeństwie i historii.

      Zgadzam się, że język polski powinien uczyć miłości do języka i rozwijać pasję czytania.

      I nie widzę powodów, dla których w szkołach nie można by przerabiać fragmentów "wielkich pisarzy". Jeśli ktoś chce, to przeczyta całość - jeśli nie w szkole, to po latach. Jeśli ktoś nie chce, to większe prawdopodobieństwo, że przeczyta fragment, niż że sięgnie po całą książkę.

      W kontekście całej Twojej wypowiedzi jestem szczególnie ciekawa odpowiedzi na ostatnie pytanie z TAG-u. Cieszę się, że weźmiesz udział w zabawie :)

      Usuń
  4. Lektury przeczytałam wszystkie - jedne wspominam lepiej, a inne gorzej - ale nie miałam z nimi większego problemu.

    W zabawie chętnie wezmę udział. :) Postaram się odświeżyć czasy szkolne w mojej pamięci, ale zapewne dopiero po świętach - bo teraz więcej mnie w delegacji jak w domu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziwiam :) Od niektórych lektur uciekałam z krzykiem, a jak przypomnę sobie inne, to zastanawiam się, co kogo podkusiło, żeby w ogóle coś takiego napisać... No nie żyłam w zbytniej zgodzie z lekturami (szczególnie tymi licealnymi).

      Cieszę się, że weźmiesz udział w zabawie. A skoro teraz jesteś w delegacji, to dobrych dróg (tudzież szybkich połączeń) i porządnych klientów :)

      Usuń
    2. Nieco ponad miesiąc po, ale w końcu jest. ;)
      TAG lekturowy

      Usuń
  5. Ten spis lektur to jakaś porażka... Okropieństwo. Mogli chociaż tę "Alicję w Krainie Czarów" uznać za obowiązkowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka lat temu po raz drugi przeczytałam Alicję w Krainie Czarów i ledwie zdzierżyłam. Wolałabym, żeby w ogóle nie było jej w kanonie. Tym bardziej, że nie widzę zbyt dużej szansy, żeby nauczyciele fajnie poprowadzili lekcje na ten temat.

      Usuń
  6. Czyli w kwestii lektur z gimnazjum właściwie nic się nie zmieniło. No może poza Igrzyskami śmierci. Cieszę się, że nareszcie nastolatki będą miały szansę poznać coś, co może ich zainteresować. :)
    Zastanawiam się tylko nad młodszymi klasami. Myślałam, że Opowieści z Narnii były przerabiane jeszcze w nauczaniu początkowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam, że 90% nauczycieli nie będzie omawiać Igrzysk śmierci, "bo nie". Tak jak ja nie przerabiałam w szkole Hobbita, bo polonistka nie lubiła fantastyki.

      A Opowieści z Narnii nigdy nie miałam jako lektury szkolnej, więc nie wiem czy i kiedy się pojawiały.

      Usuń
  7. Sporo się zmieniło, odkąd skończyłam szkołę. Np. nie było Narnii, którą z chęcią bym przeczytała, ale teraz jestem już pewnie za stara. Chociaż Pottera nadal lubię, więc może i krainie zza szafy dam szansę? :)

    W wolnym czasie zapraszam do sprawdzenia, jak fajnie można ozdobić mieszkanie na święta słodyczami - http://domifikacje.pl/porady/pysznie-i-pieknie/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jeszcze nie czytałam Opowieści z Narnii, ale ponoć dla dzieci to fajna historia, a dorośli oprócz fabuły odnajdują rzeczy niezrozumiałe dla młodszego czytelnika, więc chyba warto. Ja na pewno w końcu się skuszę :)

      Usuń
  8. Ale się dziwnie czytało o lekturach dla tych siódmych i ósmych klas. Nadal nie mogę się przezwyczaić ;-;
    Co do lektur, to niektóre bym kaeogrycznie wywaliła (taki Ten Obcy lub Balladyna ;-;), niektóre dodała (Baśniobór, Dawca, Bieg po życie), ale część z nich nie jest taka zła, jak Narnia czy Kamienie na szaniec.
    A co do Tagu, to może Ty też go zrobisz? :)
    Pozdrawiam (i zapraszam, oddaję wszystkie szczere komentarze ^^)
    Czytam, piszę, recenzuję, polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zaczynałam podstawówkę, to po korytarzu biegali siódmo- i ósmoklasiści, więc dla mnie to nie jest jakiś wielki szok, ale nie wątpię, że po tylu latach taki stan rzeczy może dziwić :)

      I mam wrażenie, że akurat Balladyna to jeden z nielicznych utworów spod pióra Słowackiego, który da się jakoś przetrawić. Jest tak absurdalny, że aż zabawny. A Słowackiego bardzo, bardzo nie lubię.

      Kamienie na szaniec uwielbiam, ale nie jestem obiektywna. Wszystko, co wiąże się z harcerstwem ma dla mnie dużą wartość.

      Zastanowię się nad zrobieniem TAG-u :)

      Usuń
  9. Ja się pytam, gdzie jest Szekspir?! Jak mogli usunąć z kanonu mistrza... te cytaty, przecież to istna zbrodnia!
    Mnie się podobała "Balladyna" (odnosząc się do kom. wyżej)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętaj, że to książki do podstawówki, więc o ile nic się nie zmieniło, to przynajmniej Makbet dalej jest w kanonie lektur w szkołach ponadpodstawowych. Ale faktycznie usunięto Romea i Julię. Nie wiem, czy coś jeszcze było na poziomie podstawówki/gimnazjum.

      Usuń